Niedziela 29/06/2025
Blue Sun Palace
Dramat | 116 min
Debiut Amerykanki o chińskich korzeniach, Constance Tsang, to opowieść o alienacji, tęsknocie i o tym, że nikt nie chce spać sam. „Blue Sun Palace” oraz prezentowane w naszym kinie „Przepływy” stanowią część tegorocznego tournée organizowanego przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.
W obsadzie filmu znalazł się znany nowohoryzontowej publiczności Lee Kang-sheng. Ulubiony aktor Tsaia Ming-lianga wciela się w rolę imigranta mieszkającego w Nowym Jorku i próbującego budować nowe życie, podczas gdy jedną nogą wciąż tkwi w tym dawnym, coraz odleglejszym. Samotność, podobnie jak poczucie zawieszenia i tymczasowości, jest u Tsang fundamentalnym migranckim doświadczeniem. Dzieli je z Tonym masażystka Didi (Haipeng Xu). Oboje poszukują namiastki rodziny. Parę łączą wspólne posiłki, odwaga, by nieśmiało spoglądać w przyszłość, oraz skrzętnie skrywane tajemnice. Ale opowieść o romansie gwałtownie skręca w nieoczekiwanym kierunku. Kruchość to bowiem kolejne z ważnych doświadczeń tych, którzy są daleko od domu. Niepewny świat bohaterów niemal w każdej scenie narażony jest na pęknięcie bądź rozpad. Melodramat Tsang przynosi też nieoczywisty, daleki od pocztówkowego portret Nowego Jorku, niewielkich skrawków miasta, w których mówi się po mandaryńsku, miejsc, gdzie funkcjonują migranci – obecni ciałem w swoich prowizorycznych mieszkaniach, lecz duchem błądzący po zupełnie innych ulicach.
Constance Tsang to chińsko-amerykańska scenarzystka, reżyserka i edukatorka mieszkająca w Nowym Jorku. Niedawno ukończyła Uniwersytet Columbia z tytułem magistra scenariopisarstwa i reżyserii, a także otrzymała nagrodę Robert Gore Rifkind Launch Fund. Jej krótki metraż Beau zdobył nagrodę jury Amerykańskiej Gildii Reżyserów w 26. dorocznej edycji nagród dla etiud studenckich (kategoria filmów azjatycko-amerykańskiej ze Wschodniego Wybrzeża). Jej poprzedni film krótkometrażowy Carnivore był projektem AT&T Hello Lab z 2018 roku. Blue Sun Palace to jej debiut fabularny, był prezentowany w sekcji Tydzień Krytyki na festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał French Touch Prize of the Critics' Week Jury.
Opis Stowarzyszenie Nowe Horyzonty czytaj więcej
W obsadzie filmu znalazł się znany nowohoryzontowej publiczności Lee Kang-sheng. Ulubiony aktor Tsaia Ming-lianga wciela się w rolę imigranta mieszkającego w Nowym Jorku i próbującego budować nowe życie, podczas gdy jedną nogą wciąż tkwi w tym dawnym, coraz odleglejszym. Samotność, podobnie jak poczucie zawieszenia i tymczasowości, jest u Tsang fundamentalnym migranckim doświadczeniem. Dzieli je z Tonym masażystka Didi (Haipeng Xu). Oboje poszukują namiastki rodziny. Parę łączą wspólne posiłki, odwaga, by nieśmiało spoglądać w przyszłość, oraz skrzętnie skrywane tajemnice. Ale opowieść o romansie gwałtownie skręca w nieoczekiwanym kierunku. Kruchość to bowiem kolejne z ważnych doświadczeń tych, którzy są daleko od domu. Niepewny świat bohaterów niemal w każdej scenie narażony jest na pęknięcie bądź rozpad. Melodramat Tsang przynosi też nieoczywisty, daleki od pocztówkowego portret Nowego Jorku, niewielkich skrawków miasta, w których mówi się po mandaryńsku, miejsc, gdzie funkcjonują migranci – obecni ciałem w swoich prowizorycznych mieszkaniach, lecz duchem błądzący po zupełnie innych ulicach.
Constance Tsang to chińsko-amerykańska scenarzystka, reżyserka i edukatorka mieszkająca w Nowym Jorku. Niedawno ukończyła Uniwersytet Columbia z tytułem magistra scenariopisarstwa i reżyserii, a także otrzymała nagrodę Robert Gore Rifkind Launch Fund. Jej krótki metraż Beau zdobył nagrodę jury Amerykańskiej Gildii Reżyserów w 26. dorocznej edycji nagród dla etiud studenckich (kategoria filmów azjatycko-amerykańskiej ze Wschodniego Wybrzeża). Jej poprzedni film krótkometrażowy Carnivore był projektem AT&T Hello Lab z 2018 roku. Blue Sun Palace to jej debiut fabularny, był prezentowany w sekcji Tydzień Krytyki na festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał French Touch Prize of the Critics' Week Jury.
Opis Stowarzyszenie Nowe Horyzonty czytaj więcej
Wyspa psów
Animowany | Komedia | 101 min
W czerwcu odbędziemy aż pięć podróży do KOLOROWEGO ŚWIATA WESA ANDERSONA, w którym każdy kard to małe dzieło sztuki:
- 7 czerwca – RUSHMORE
Max Fischer (Jason Schwartzman) to ekscentryczny piętnastolatek uczęszczający do Rushmore Academy, prestiżowej szkoły dla chłopców. Choć nie przywiązuje wagi do nauki, to w zajęciach pozalekcyjnych nie ma sobie równych. Gdy jednak grozi mu wydalenie, zrobi wszystko, by tego uniknąć. Gra warta jest świeczki - w szkole pracuje bowiem piękna nauczycielka, dla której traci głowę…
- 12 czerwca – GENIALNY KLAN
W 2002 roku Owen Wilson i Wes Anderson zdobyli nominację do Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny, przedstawiając losy wyjątkowo ekscentrycznej i dysfunkcyjnej rodziny Tenenbaumów. Gene Hackman, wcielając się w ojca trojga niezwykle uzdolnionych dzieci, za swoją niezapomnianą kreację, otrzymał Złotego Globa.
- 14 czerwca – FANTASTYCZNY PAN LIS
Przepyszna ekranizacja książki Roalda Dahla pod tym samym tytułem, zrealizowana w technice animacji poklatkowej. Pan Lis (z głosem George’a Clooneya) wiedzie spokojne życie z rodziną, ale nie potrafi oprzeć się pokusie powrotu do dawnego fachu — okradania okolicznych farm. Kiedy sprawy wymykają się spod kontroli, musi zmierzyć się z konsekwencjami swoich działań i zawalczyć o przyszłość nie tylko rodziny, ale całej lisiej społeczności. Czy spryt i urok wystarczą, by pokonać trzech bezwzględnych farmerów?
- 25 czerwca – GRAND BUDAPEST HOTEL
Przepiękny i chyba najbardziej „instagramowy” film Wesa Andersona, który zdobył aż cztery Oscary: za najlepszą charakteryzację i fryzury, najlepszą muzykę oryginalną (Alexandre Desplat), najlepszą scenografię oraz najlepsze kostiumy (Milena Canonero).
„Grand Budapest Hotel” opowiada historię Gustave’a H., legendarnego konsjerża luksusowego hotelu w fikcyjnym państwie Zubrowka, oraz jego młodego protegowanego, Zero. Po śmierci pewnej stałej gościni, ekscentrycznej arystokratki duet zostaje wplątany w pełną zwrotów akcji aferę związaną z kradzieżą bezcennego renesansowego obrazu oraz walką o przejęcie ogromnej rodzinnej fortuny.
- 29 czerwca – WYSPA PSÓW
Przegląd wieńczy fantastyczna, poklatkowa animacja, która w 2018 roku przyniosła Wesowi Andersonowi Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale. Po wybuchu epidemii japoński rząd postanawia wysłać wszystkie psy na odosobnioną wyspę – wysypisko śmieci. Nastoletni Atari Kobayashi, udaje się tam, by odnaleźć swojego ukochanego pupila. Wraz z nowymi psimi przyjaciółmi rozpoczyna niezwykłą przygodę pełną szalonych zwrotów akcji...
czytaj więcej