'

Dziś

Piątek 27/06/2025

Bad Black

Akcja | Komedia | 68 min
„Rambo” z ugandyjskiej piaskownicy

Jeśli myślisz, że znasz już wszystko – „The Room”, „Gliniarza samuraja”, a nawet „Ptakodemię”

– przygotuj się na „Bad Black”, czyli ugandyjskie kino akcji wystrugane z plastikowych

karabinów, wielkiej pasji i... całkowitego braku budżetu. Ten film to absolutny hit kultowej

wytwórni Wakaliwood, działającej w dzielnicy Wakaliga w Kampali, gdzie kino tworzy się z

miłości do akcji i czystej adrenaliny.

Opowieść zaczyna się jak klasyczne kino zemsty — sierota trafia na ulicę, dorasta w świecie

przemocy i ostatecznie zostaje bezwzględną, lecz sprawiedliwą wojowniczką o imieniu Bad

Black. Równolegle poznajemy białego lekarza z Ameryki, który przybywa do Ugandy, a po serii

absolutnie nieprawdopodobnych zdarzeń... zostaje wyszkolony na komandosa przez

kilkuletniego chłopca. W międzyczasie ktoś krzyczy „WAKALIWOOD!”, ktoś wybucha, a ktoś

inny kopie salto przez płonący śmietnik. I wszystko to jest zagrane z pełnym zaangażowaniem –

a jednocześnie z takim dystansem i radością, że trudno się nie śmiać.

To, co wyróżnia „Bad Black” na tle innych filmów klasy B, to autentyczna energia i unikalna

forma. Cały film okraszony jest komentarzem tzw. Video Jokera – lokalnego lektora, który na

bieżąco tłumaczy, żartuje i krzyczy rzeczy w stylu „ACTION IS COMING!” albo „SUPER

COMMANDO!”. To nie żart – to element charakterystyczny dla ugandyjskich pokazów

filmowych, gdzie seans przypomina wspólne wydarzenie z komentarzem na żywo. To właśnie

ten głos staje się sercem filmu i czyni go tak wyjątkowym.

Nakręcony przez Isaaca Nabwanę (I.G.G.), samouka, który zbudował swoją wytwórnię z części

komputerowych znalezionych na złomie i nauczył się montażu na starym laptopie, film jest

świadectwem czystej kreatywności i niepowstrzymanej energii. Nie ma tu CGI z Hollywood – są

za to efekty specjalne robione domowymi sposobami oraz sceny walki, w których dzieci grają

dorosłych, a śrubokręt staje się bronią masowego rażenia.

Nie dajcie się zwieść wysokim ocenom na IMDb – to nie wynik jakości filmu, lecz czystej miłości

widzów do jego uroczej amatorszczyzny. „Bad Black” nawet nie udaje, że jest dobry. On po

prostu wie, że jest najlepszy w byciu najgorszym – i robi to z taką bezczelnością,

autentycznością i radością, że nie da się nie kibicować każdemu ujęciu. Ten film nie tylko bawi –

on przypomina, że kino może być tworzone wszędzie, przez każdego i z niczego.

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH? To pokazy różnorodnego kina klasy B – od

starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach,

przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po

horrory z gumowymi potworami.

Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także

zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii

kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych

rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset

seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika

Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.

Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl czytaj więcej

Ikiru: Piętno śmierci

Dramat | 143 min
„Ikiru – Piętno śmierci” to poruszający dramat opowiadający o urzędniku, który dowiaduje się, że choruje na nieuleczalnego raka. Świadomość, że pozostało mu zaledwie kilka miesięcy, skłania go do poszukiwania celu, który nada sens jego życiu…
 
W 2022 roku reżyser Oliver Hermanus we współpracy z odpowiedzialnym za scenariusz Kazuo Ishiguro stworzyli „Living”, w którym przenieśli historię z filmu Kurosawy do Wielkiej Brytanii obsadzając w głównej roli znakomitego Billa Nighy. Zdjęcia do filmu przyniosły operatorowi Jamie D. Ramsay’owi Brązową Żabę w Konkursie Głównym na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE 2022.
 
Gościem specjalnym, który poprowadzi spotkanie po pokazie będzie krytyk i dziennikarz filmowy - Wojciech Tutaj.
 
WIRTUOZI I WIRTUOZKI KAMERY to cykl szczególnie dla nas ważny. Celebrujemy w nim dokonania największych Autorów i Autorek Zdjęć filmowych, którzy dzięki swojej maestrii, oryginalności i wyjątkowo harmonijnej współpracy z reżyserami stworzyli prawdziwe dzieła sztuki.
Bohaterem tegorocznego przeglądu jest Asakazu Nakai, który wspólnie z Akirą Kurosawą zrealizował aż jedenaście produkcji. Na naszym ekranie zaprezentujemy cztery dzieła tego duetu.
6 czerwca cykl otworzy „Tron we krwi” (1957) – genialna japońska wersja szekspirowskiego Makbeta.
17 czerwca pokażemy trzymający w napięciu, detektywistyczny film noir – „Zbłąkany pies” (1949).
27 czerwca na naszym ekranie pojawi się poruszające „Ikiru: Piętno śmierci”, po którym odbędzie się spotkanie z krytykiem i dziennikarzem filmowym, Wojciechem Tutajem.
15 lipca, zarówno przegląd, jak i czwarty sezon działalności naszego kina zwieńczy najbardziej znane dzieło w dorobku tych twórców – „Siedmiu samurajów”. Serdecznie zapraszamy!
  czytaj więcej
Zobacz kolejny dzień
Piątek 27/06/2025
Zobacz kolejny dzień