2001: Odyseja kosmiczna
Andy Warhol. Amerykański sen
Bestia
Bilet na Hawaje
Bulion i inne namiętności
Czas Apokalipsy - wersja reżyserska
Egzorcysta
Frankenhooker
Hrabia Monte Christo
Interstellar 10-lecie
Kruk
Krzyk
Laputa - Podniebny Zamek
Lee. Na własne oczy
Marzyciel
Moje lato z Carmen
Mucha
Na srebrnym globie
Nausicaä z Doliny Wiatru
Picasso. Buntownik w Paryżu
Present Laughter
Rave
Śmierć w miękkim futerku
Śmiertelne Spa
Sprawiedliwość ostateczna
Strange Darling
Tatami
Wredne liściki
Wytłumaczenie wszystkiego
2001: Odyseja kosmiczna
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
Copernicon w Kinie CAMERIMAGE pożegnamy kultowym kosmicznym dziełem Stanleya Kubricka! W niedzielę o 14:00 na naszym ekranie zagości„2001: Odyseja Kosmiczna” - klasyk science-fiction, który w 1969 roku przyniósł twórcy Oscara za przełomowe w tym czasie efekty specjalne.
Był to ostatni film nakręcony przed lądowaniem na Księżycu i do dziś niektórzy wyznawcy teorii spiskowych utrzymują, że nagrania przedstawiające pozaziemski spacer Neila Armstronga i Buzza Aldrina, to w rzeczywistości mistyfikacja nakręcona przez Stanleya Kubricka, który wykorzystał rekwizyty z planu i zmontował sceny, które nie trafiły do „Odysei…”
Autorem zdjęć, który zrealizował wyjątkową, pozaziemską wizję Kubricka był Geoffrey Unsworth, jeden z prawdziwych wirtuozów w swoim zawodzie. W swojej karierze otrzymał aż sześć nagród BAFTA, w tym za zdjęcia do „Odysei” i dwa Oscary: w 1973 roku za najlepsze zdjęcia do filmu Boba Fosse’a „Kabaret” oraz w 1981 roku za zdjęcia do „Tess” Romana Polańskiego. Zarówno „Odyseja” jak i „Kabaret” znalazły się na liście „100 filmów będących kamieniami milowymi w Kinematografii pod względem Sztuki Operatorskiej” ogłoszonej w 2019 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych (ASC).
Copernicon w Kinie CAMERIMAGE pożegnamy kultowym kosmicznym dziełem Stanleya Kubricka! W niedzielę o 14:00 na naszym ekranie zagości„2001: Odyseja Kosmiczna” - klasyk science-fiction, który w 1969 roku przyniósł twórcy Oscara za przełomowe w tym czasie efekty specjalne.
Był to ostatni film nakręcony przed lądowaniem na Księżycu i do dziś niektórzy wyznawcy teorii spiskowych utrzymują, że nagrania przedstawiające pozaziemski spacer Neila Armstronga i Buzza Aldrina, to w rzeczywistości mistyfikacja nakręcona przez Stanleya Kubricka, który wykorzystał rekwizyty z planu i zmontował sceny, które nie trafiły do „Odysei…”
Autorem zdjęć, który zrealizował wyjątkową, pozaziemską wizję Kubricka był Geoffrey Unsworth, jeden z prawdziwych wirtuozów w swoim zawodzie. W swojej karierze otrzymał aż sześć nagród BAFTA, w tym za zdjęcia do „Odysei” i dwa Oscary: w 1973 roku za najlepsze zdjęcia do filmu Boba Fosse’a „Kabaret” oraz w 1981 roku za zdjęcia do „Tess” Romana Polańskiego. Zarówno „Odyseja” jak i „Kabaret” znalazły się na liście „100 filmów będących kamieniami milowymi w Kinematografii pod względem Sztuki Operatorskiej” ogłoszonej w 2019 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych (ASC).
Andy Warhol. Amerykański sen
Kolejnym po Picassie bohaterem cyklu ARTYŚCI I ARTYSTKI NA WIELKIM EKRANIE jest kontrowersyjny rewolucjonista - Andy Warhol.
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen" zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu.
Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen" maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią.
Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen" odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
Opis Gutek Film
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen" zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu.
Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen" maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią.
Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen" odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
Opis Gutek Film
Bestia
Mająca swoją premierę na zeszłorocznym Festiwalu w Wenecji „Bestia” wyreżyserowana została przez Bertranda Bonello, jednego z najbardziej oryginalnych twórców kina autorskiego we Francji. Jak w przypadku większości swoich filmów jest on także współautorem muzyki i jednym z autorów scenariusza, dla którego punktem wyjścia było opowiadanie „Bestia w Dżunglii” Henry’ego Jamesa.
Akcja rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Sztuczna inteligencja rządzi światem, a ludzkie emocje stanowią zagrożenie. Maszyna o głosie Xaviera Dolana (także współproducenta filmu) namawia Gabrielle (Léa Seydoux) by poddała się procedurze eliminacji silnych uczuć, „nagromadzonych przez wieki traum, które zanieczyszczają jej podświadomość” i łączą ją z poprzednimi wcieleniami. Jedno z nich poznajemy w Paryżu w 1910 roku, w momencie gdy w pałacowym wnętrzu spotyka Louisa (George MacKay), który przekonuje, że poznali się już wcześniej…
Autorką zdjęć do filmu jest Josée Deshaies, od wielu lat najbliższa współpracowniczka Bonella – wspólnie zrealizowali aż 10 produkcji, w tym filmy takie jak „Apollonide. Zza okien domu publicznego” (2011), czy „Saint Laurent” (2014). Operatorka współpracuje z wieloma innymi reżyserami, w jej bogatym dorobku znajdują się m.in. ciepło przyjęte przez publiczność zeszłoroczne „Przejścia” Iry Sachsa.
Akcja rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Sztuczna inteligencja rządzi światem, a ludzkie emocje stanowią zagrożenie. Maszyna o głosie Xaviera Dolana (także współproducenta filmu) namawia Gabrielle (Léa Seydoux) by poddała się procedurze eliminacji silnych uczuć, „nagromadzonych przez wieki traum, które zanieczyszczają jej podświadomość” i łączą ją z poprzednimi wcieleniami. Jedno z nich poznajemy w Paryżu w 1910 roku, w momencie gdy w pałacowym wnętrzu spotyka Louisa (George MacKay), który przekonuje, że poznali się już wcześniej…
Autorką zdjęć do filmu jest Josée Deshaies, od wielu lat najbliższa współpracowniczka Bonella – wspólnie zrealizowali aż 10 produkcji, w tym filmy takie jak „Apollonide. Zza okien domu publicznego” (2011), czy „Saint Laurent” (2014). Operatorka współpracuje z wieloma innymi reżyserami, w jej bogatym dorobku znajdują się m.in. ciepło przyjęte przez publiczność zeszłoroczne „Przejścia” Iry Sachsa.
Bilet na Hawaje
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON?
BILET NA HAWAJE
Tym razem zabieramy was w wyjątkową podróż na prywatną, hawajską wyspę Molokai, gdzie będziecie mogli podziwiać piękno natury, rozkoszować się rajską plażą ale też stracić życie!
Niestety, w tym pięknym miejscu działa bezwzględna organizacja przestępcza. A gdy w grę wchodzą diamenty może zdarzyć się wszystko. Próbę rozpracowania szajki podejmują wyjątkowi agenci – kobiety tak seksowne jakby wyjęte prosto z rozkładówki Playboya i nie mniej boski Ronn Moss, szerzej znany jako Ridge z „Mody na sukces”.
Działają pod przykryciem ale półnadzy. Gangsterzy nie mają szans z ich pięknymi ciałami, inteligencją, brawurową odwagą i naprawdę wielkimi spluwami. Są prawie doskonali, zabrakło im tylko umiejętności aktorskich. Ale czy to teraz ważne? Są większe problemy, choćby grasujący po wyspie toksyczny wąż.
Czy agenci zdążą powstrzymać bandytów zachowując doskonałą opaleniznę, modne fryzury i rozpalone zmysły? Zobaczcie sami oddając się gorącej i pikantnej przygodzie.
P.S. Według niektórych rankingów kina klasy B, wśród filmów takich jak „The Room”, „Gliniarz Samuraj” czy „Plan 9 z kosmosu” to właśnie „Bilet na Hawaje" jest TYM najlepszym najgorszym filmem wszech czasów.
Film odrestaurowano dzięki Malibu Bay Films i American Genre Film Archive.
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się około 150 seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
BILET NA HAWAJE
Tym razem zabieramy was w wyjątkową podróż na prywatną, hawajską wyspę Molokai, gdzie będziecie mogli podziwiać piękno natury, rozkoszować się rajską plażą ale też stracić życie!
Niestety, w tym pięknym miejscu działa bezwzględna organizacja przestępcza. A gdy w grę wchodzą diamenty może zdarzyć się wszystko. Próbę rozpracowania szajki podejmują wyjątkowi agenci – kobiety tak seksowne jakby wyjęte prosto z rozkładówki Playboya i nie mniej boski Ronn Moss, szerzej znany jako Ridge z „Mody na sukces”.
Działają pod przykryciem ale półnadzy. Gangsterzy nie mają szans z ich pięknymi ciałami, inteligencją, brawurową odwagą i naprawdę wielkimi spluwami. Są prawie doskonali, zabrakło im tylko umiejętności aktorskich. Ale czy to teraz ważne? Są większe problemy, choćby grasujący po wyspie toksyczny wąż.
Czy agenci zdążą powstrzymać bandytów zachowując doskonałą opaleniznę, modne fryzury i rozpalone zmysły? Zobaczcie sami oddając się gorącej i pikantnej przygodzie.
P.S. Według niektórych rankingów kina klasy B, wśród filmów takich jak „The Room”, „Gliniarz Samuraj” czy „Plan 9 z kosmosu” to właśnie „Bilet na Hawaje" jest TYM najlepszym najgorszym filmem wszech czasów.
Film odrestaurowano dzięki Malibu Bay Films i American Genre Film Archive.
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się około 150 seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
Bulion i inne namiętności
Długo wyczekiwany, przepyszny i zmysłowy melodramat, którego reżyser Tran Anh Hung, wietnamski mistrz poetyckiego kina pełnego emocji („Zapach zielonej papai”, „Rykszarz”, „Schyłek lata”), nagrodzony został na zeszłorocznym Festiwalu w Cannes, w końcu trafia na ekrany naszych kin!
Akcja filmu rozgrywa się w 1889 roku, w pięknej francuskiej, wiejskiej posiadłości. Obserwujemy sceny z życia kucharki Eugénie (znakomita Juliette Binoche) oraz smakosza Dodina (Benoît Magimel), którzy od ponad dwudziestu lat żyją tam, tworzą wyśmienite potrawy i stanowią duet tak zgrany, że zdają się czytać sobie w myślach.
Autorem zdjęć do „Bulionu…” jest Jonathan Ricquebourg, francuski operator związany z Festiwalem EnergaCamerimage od czasów studenckich. W 2013 roku walczył o Złotą Kijankę w Konkursie Etiud Studenckich, a już trzy lata później, nominowany był do Złotej Żaby w Konkursie Głównym za zdjęcia do „Gardło, serce, brzuch” w reżyserii Maud Alpi. We współpracy z Tran Anh Hungiem daje wizualny popis, tworząc niezwykle malarskie kadry, w których łatwo się zatracić.
Akcja filmu rozgrywa się w 1889 roku, w pięknej francuskiej, wiejskiej posiadłości. Obserwujemy sceny z życia kucharki Eugénie (znakomita Juliette Binoche) oraz smakosza Dodina (Benoît Magimel), którzy od ponad dwudziestu lat żyją tam, tworzą wyśmienite potrawy i stanowią duet tak zgrany, że zdają się czytać sobie w myślach.
Autorem zdjęć do „Bulionu…” jest Jonathan Ricquebourg, francuski operator związany z Festiwalem EnergaCamerimage od czasów studenckich. W 2013 roku walczył o Złotą Kijankę w Konkursie Etiud Studenckich, a już trzy lata później, nominowany był do Złotej Żaby w Konkursie Głównym za zdjęcia do „Gardło, serce, brzuch” w reżyserii Maud Alpi. We współpracy z Tran Anh Hungiem daje wizualny popis, tworząc niezwykle malarskie kadry, w których łatwo się zatracić.
Czas Apokalipsy - wersja reżyserska
Francis Ford Coppola bierze na warsztat „Jądro Ciemności” Josepha Conrada i przenosi akcję do ogarniętego wojną Wietnamu. Kapitan Willard (Martin Sheen) otrzymuje rozkaz zlikwidowania dezertera, zbuntowanego pułkownika Waltera Kurtza (Marlon Brando), który zaszył się w dżungli, bawi się w boga i rządzi tubylcami. Czy kolejna śmierć cokolwiek rozwiąże?
„Czas Apokalipsy” powstał zaledwie kilka lat po zakończeniu amerykańsko-wietnamskiego konfliktu i stanowi jeden z najbardziej przejmujących przykładów kina antywojennego. Pod mistrzowskim kierunkiem autora zdjęć Vittorio Storaro, nakręcono ponad 200 godzin materiału, który był wielokrotnie przemontowywany. Prezentowana, najpewniej ostateczna, wersja pochodzi z 2019 roku. Do kultowych ujęć należą te, w których Brando dramatycznie wyłania się z cienia. Mimo że miały one na celu przede wszystkim ukrycie tuszy aktora, przeszły do historii jako przykład najbardziej spektakularnej gry światłem w kinie.
Charyzmatyczny Autor zdjęć Vittorio Storaro to wieloletni przyjaciel Festiwalu EnergaCamerimage, który na każde spotkanie przyciąga tłumy młodych filmowców. Na przestrzeli lat współpracował z wieloma reżyserami tworząc obrazy, które przeszły do historii kina. Szczególne miejsce w jego dorobku zajmują filmy nakręcone z Bernardo Bertoluccim, takie jak: „Ostatnie Tango w Paryżu” (1972), „Ostatni Cesarz” (1987), „Pod osłoną nieba” (1990) czy „Mały Budda” (1993).
„Czas Apokalipsy” powstał zaledwie kilka lat po zakończeniu amerykańsko-wietnamskiego konfliktu i stanowi jeden z najbardziej przejmujących przykładów kina antywojennego. Pod mistrzowskim kierunkiem autora zdjęć Vittorio Storaro, nakręcono ponad 200 godzin materiału, który był wielokrotnie przemontowywany. Prezentowana, najpewniej ostateczna, wersja pochodzi z 2019 roku. Do kultowych ujęć należą te, w których Brando dramatycznie wyłania się z cienia. Mimo że miały one na celu przede wszystkim ukrycie tuszy aktora, przeszły do historii jako przykład najbardziej spektakularnej gry światłem w kinie.
Charyzmatyczny Autor zdjęć Vittorio Storaro to wieloletni przyjaciel Festiwalu EnergaCamerimage, który na każde spotkanie przyciąga tłumy młodych filmowców. Na przestrzeli lat współpracował z wieloma reżyserami tworząc obrazy, które przeszły do historii kina. Szczególne miejsce w jego dorobku zajmują filmy nakręcone z Bernardo Bertoluccim, takie jak: „Ostatnie Tango w Paryżu” (1972), „Ostatni Cesarz” (1987), „Pod osłoną nieba” (1990) czy „Mały Budda” (1993).
Egzorcysta
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
Po dniu pełnym wrażeń, dla ochłody, zapraszamy na prezentowaną w ramach COPERNICONU w Kinie CAMERIMAGE mrożącą krew w żyłach żelazną klasykę światowego kina grozy. Na naszym ekranie pojawi się „Egzorcysta” Williama Friedkina! W 1974 roku film zdobył aż cztery Złote Globy, w tym dla Najlepszego dramatu, walczył o Oscary w dziesięciu kategoriach, był pierwszym horrorem nominowanym w kategorii Najlepszy film i ostatecznie zdobył dwie statuetki za Najlepszy Scenariusz Adaptowany i Najlepszy dźwięk. Mimo pięćdziesięciu lat na karku pozostaje w wielu aspektach dziełem niedoścignionym.
Córka amerykańskiej aktorki zaczyna się dziwnie zachowywać, aż pewnego dnia dochodzi do tego, że atakuje z furią swą matkę. Posługujący się typowo ludzkimi pojęciami choroby lekarze uznają dziewczynkę za w pełni zdrową, okazuje się jednak, że jej ciało opanował pradawny demon. Stawić czoła może mu tylko doświadczony egzorcysta, choć od początku wiadomo, że będzie to szalenie nierówna walka…
Autorem świetnie współtworzących nastrój, nominowanych do Oscara zdjęć do filmu był Owen Roizman, absolutny mistrz w swoim zawodzie. Z Friedkinem pracował również przy „Francuskim Łączniku”, który to przyniósł mu jego pierwszą nominację do Nagrody Akademii. Operator współpracował z wieloma znakomitymi twórcami, w tym aż pięciokrotnie z Sydney’em Pollackiem m.in. „Tootsie”, „Trzy dni Kondora”, czy „Elektryczny jeździec”.
Po dniu pełnym wrażeń, dla ochłody, zapraszamy na prezentowaną w ramach COPERNICONU w Kinie CAMERIMAGE mrożącą krew w żyłach żelazną klasykę światowego kina grozy. Na naszym ekranie pojawi się „Egzorcysta” Williama Friedkina! W 1974 roku film zdobył aż cztery Złote Globy, w tym dla Najlepszego dramatu, walczył o Oscary w dziesięciu kategoriach, był pierwszym horrorem nominowanym w kategorii Najlepszy film i ostatecznie zdobył dwie statuetki za Najlepszy Scenariusz Adaptowany i Najlepszy dźwięk. Mimo pięćdziesięciu lat na karku pozostaje w wielu aspektach dziełem niedoścignionym.
Córka amerykańskiej aktorki zaczyna się dziwnie zachowywać, aż pewnego dnia dochodzi do tego, że atakuje z furią swą matkę. Posługujący się typowo ludzkimi pojęciami choroby lekarze uznają dziewczynkę za w pełni zdrową, okazuje się jednak, że jej ciało opanował pradawny demon. Stawić czoła może mu tylko doświadczony egzorcysta, choć od początku wiadomo, że będzie to szalenie nierówna walka…
Autorem świetnie współtworzących nastrój, nominowanych do Oscara zdjęć do filmu był Owen Roizman, absolutny mistrz w swoim zawodzie. Z Friedkinem pracował również przy „Francuskim Łączniku”, który to przyniósł mu jego pierwszą nominację do Nagrody Akademii. Operator współpracował z wieloma znakomitymi twórcami, w tym aż pięciokrotnie z Sydney’em Pollackiem m.in. „Tootsie”, „Trzy dni Kondora”, czy „Elektryczny jeździec”.
Frankenhooker
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
Kiedy za miłość trzeba płacić ręką lub nogą…
FRANKENHOOKER
Kiedy przedstawiciel odpowiedzialnego za ratingi filmów MPAA skontaktował się z wytwórnią Shapiro-Glickenhaus Entertainment telefon odebrała sekretarka. Facet z MPAA powiedział, że "Frankenhooker" otrzymuje rating "S". "S jak seks?" - zapytała sekretarka. "S jak syf” - odparł.
Film Franka Henenlottera - tego od "Wiklinowych koszyków" i "Brain Damage" - to campowe cacko, które śmiało można postawić obok "Re-Animatora" czy "Maniakalnego gliny". Ten inspirowany "Frankensteinem" horror komediowy to opowieść o Jeffrey'u, biotechniku-amatorze, który postanowił przywrócić ukochaną do życia, gdyż została poszatkowana jak seler w krwawym wypadku w czasie garden party, kiedy to mordercza kosiarka rozszarpała ją na strzępy oszczędzając jedynie głowę. Pojawia się pytanie: skąd wziąć resztę? Jeffrey wpada na genialny plan i "pożycza" ponętne części ciała od nowojorskich prostytutek. Tak tworzy nową Elizabeth: skąpo odzianą, ze szwami tu i ówdzie. Oraz lekko rozkojarzoną powrotem do świata żywych. Z czasem Jeffrey traci kontrolę nad dziewczyną, którą porywa zew wolności i wciąga podziemie Nowego Jorku: obskurne bary, ich neonowy świat i galeria drugoplanowych postaci, których nie chcielibyście spotkać w ciemnym zaułku.
Rola Elizabeth to najsłynniejsza w dorobku Patty Mullen, modelki magazynu "Penthouse". I jedna z zaledwie kilku, bo Mullen zrezygnowała z aktorstwa. Użyczyła jednak głosu popularnej w USA lalce Daisy, co po seansie "Frankenhooker" może budzić uzasadniony niepokój. Jako tytułowa Frankenhooker jest cudownie groteskowa i potworna, a przy tym upiornie śmieszna. Warto też zwrócić uwagę na nadopiekuńczą matkę Jeffrey’a, która proponuje synowi kanapkę na wieść, że ten zmaga się z kryzysem egzystencjalnym.
Krytycy docenili "Frankenhooker", zwracali uwagę na charakteryzację efekty specjalne, plugawy klimat nocnego Nowego Jorku i dialogi. Film został okrzyknięty najlepszą produkcją klasy B w 1990 r. i do dziś cieszy się estymą wśród wielbicieli filmów spod lady.
[Marta Górna dla Najlepszych z Najgorszych]
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Kiedy za miłość trzeba płacić ręką lub nogą…
FRANKENHOOKER
Kiedy przedstawiciel odpowiedzialnego za ratingi filmów MPAA skontaktował się z wytwórnią Shapiro-Glickenhaus Entertainment telefon odebrała sekretarka. Facet z MPAA powiedział, że "Frankenhooker" otrzymuje rating "S". "S jak seks?" - zapytała sekretarka. "S jak syf” - odparł.
Film Franka Henenlottera - tego od "Wiklinowych koszyków" i "Brain Damage" - to campowe cacko, które śmiało można postawić obok "Re-Animatora" czy "Maniakalnego gliny". Ten inspirowany "Frankensteinem" horror komediowy to opowieść o Jeffrey'u, biotechniku-amatorze, który postanowił przywrócić ukochaną do życia, gdyż została poszatkowana jak seler w krwawym wypadku w czasie garden party, kiedy to mordercza kosiarka rozszarpała ją na strzępy oszczędzając jedynie głowę. Pojawia się pytanie: skąd wziąć resztę? Jeffrey wpada na genialny plan i "pożycza" ponętne części ciała od nowojorskich prostytutek. Tak tworzy nową Elizabeth: skąpo odzianą, ze szwami tu i ówdzie. Oraz lekko rozkojarzoną powrotem do świata żywych. Z czasem Jeffrey traci kontrolę nad dziewczyną, którą porywa zew wolności i wciąga podziemie Nowego Jorku: obskurne bary, ich neonowy świat i galeria drugoplanowych postaci, których nie chcielibyście spotkać w ciemnym zaułku.
Rola Elizabeth to najsłynniejsza w dorobku Patty Mullen, modelki magazynu "Penthouse". I jedna z zaledwie kilku, bo Mullen zrezygnowała z aktorstwa. Użyczyła jednak głosu popularnej w USA lalce Daisy, co po seansie "Frankenhooker" może budzić uzasadniony niepokój. Jako tytułowa Frankenhooker jest cudownie groteskowa i potworna, a przy tym upiornie śmieszna. Warto też zwrócić uwagę na nadopiekuńczą matkę Jeffrey’a, która proponuje synowi kanapkę na wieść, że ten zmaga się z kryzysem egzystencjalnym.
Krytycy docenili "Frankenhooker", zwracali uwagę na charakteryzację efekty specjalne, plugawy klimat nocnego Nowego Jorku i dialogi. Film został okrzyknięty najlepszą produkcją klasy B w 1990 r. i do dziś cieszy się estymą wśród wielbicieli filmów spod lady.
[Marta Górna dla Najlepszych z Najgorszych]
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Hrabia Monte Christo
Mamy przyjemność zaprezentować "Hrabia Monte Christo", epicki film w reżyserii Alexandre'a de La Patellière i Matthieu Delaporte - twórców świetnie przyjętego filmu „Trzej Muszkieterowie: D'Artagnan”. Film opowiada historię Edmonda Dantèsa - młodego marynarza niesłusznie oskarżonego o zdradę i uwięzionego w zamku If. Po latach ucieka, odkrywa ogromny skarb i wraca jako tajemniczy hrabia Monte Christo, aby zemścić się na tych, którzy zrujnowali jego życie. W rolę Edmonda Dantèsa wcielił się laureat Cezara – Pierre Niney („Yves Saint Laurent”), a partneruje mu plejada znakomitych francuskich gwiazd.
Film zdobył uznanie krytyków na 77. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, otrzymując 11-minutowe owacje i pozytywne recenzje zarówno od zagranicznych, jak i polskich mediów. Wyróżnia się imponującą produkcją, z budżetem wynoszącym 43 miliony euro, co czyni go jednym z najbardziej wyczekiwanych francuskich filmów roku. Zdjęcia do filmu wykonali Thomas Hardmeier i Stéphane Fontaine, którzy używali zarówno rzeczywistych lokalizacji, jak i technik wirtualnej produkcji, aby jak najlepiej oddać atmosferę i historyczny kontekst powieści.
Film zdobył uznanie krytyków na 77. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, otrzymując 11-minutowe owacje i pozytywne recenzje zarówno od zagranicznych, jak i polskich mediów. Wyróżnia się imponującą produkcją, z budżetem wynoszącym 43 miliony euro, co czyni go jednym z najbardziej wyczekiwanych francuskich filmów roku. Zdjęcia do filmu wykonali Thomas Hardmeier i Stéphane Fontaine, którzy używali zarówno rzeczywistych lokalizacji, jak i technik wirtualnej produkcji, aby jak najlepiej oddać atmosferę i historyczny kontekst powieści.
Interstellar 10-lecie
Z okazji 10 rocznicy premiery spektakularnego widowiska Christophera Nolana nagrodzonego Oscarem za efekty specjalne, „Interstellar” powraca na ekrany kin w nowej odświeżonej cyfrowo wersji!
Niedaleka przyszłość. Ziemia wyniszczona jest przez konsekwencje zmian klimatycznych. Jedyną szansą dla ludzkości staje się odkryty przez badaczy NASA tunel czasoprzestrzenny, który może umożliwić im znalezienie nowego domu…
Autorem zdjęć do filmu jest Hoyte van Hoytema, absolwent Łódzkiej Filmówki, który z Nolanem zrealizował 4 filmy, prócz „Interstellara”, także „Dunkierkę”, „Teneta” oraz zeszłorocznego „Oppenheimera”, za którego otrzymał pierwszego w swojej karierze Oscara.
Niedaleka przyszłość. Ziemia wyniszczona jest przez konsekwencje zmian klimatycznych. Jedyną szansą dla ludzkości staje się odkryty przez badaczy NASA tunel czasoprzestrzenny, który może umożliwić im znalezienie nowego domu…
Autorem zdjęć do filmu jest Hoyte van Hoytema, absolwent Łódzkiej Filmówki, który z Nolanem zrealizował 4 filmy, prócz „Interstellara”, także „Dunkierkę”, „Teneta” oraz zeszłorocznego „Oppenheimera”, za którego otrzymał pierwszego w swojej karierze Oscara.
Kruk
Po trzydziestu latach od premiery kultowego „Kruka” z Brandonem Lee, reżyser Rupert Sanders („Królewna Śnieżka i Łowca”, „Ghost in the Shell”) zdecydował się uwspółcześnić tragiczną historię kochanków Erica Dravena (Bill Skarsgård) i Shelly Webster (FKA Twigs), którym brutalnie odebrano szansę na wspólne życie. Rok po śmierci Eric powraca z zaświatów by zemścić się na mordercach ukochanej…
Autorem zdjęć, które świetnie oddają mrok opowieści jest Steve Annis, wielokrotny gość Festiwalu EnergaCamerimage, znany przede wszystkim ze swojej pracy przy wideoklipach, m.in. „What Kind of Man” Florence and the Machine, „Every Breaking Wave”, U2, czy „Bad Bad News” Leona Bridgesa, które walczyły o Złotą Żabę w Konkursie Wideoklipów.
Autorem zdjęć, które świetnie oddają mrok opowieści jest Steve Annis, wielokrotny gość Festiwalu EnergaCamerimage, znany przede wszystkim ze swojej pracy przy wideoklipach, m.in. „What Kind of Man” Florence and the Machine, „Every Breaking Wave”, U2, czy „Bad Bad News” Leona Bridgesa, które walczyły o Złotą Żabę w Konkursie Wideoklipów.
Krzyk
Październikowym tytułem prezentowanym w ramach drugiej części Krótkiej Historii Polskiego Kina, jest poddany cyfrowej rekonstrukcji „Krzyk” Barbary Saas. Jest to trzeci samodzielny film Reżyserki, klasyczki kina kobiet w Polsce. Po wieloletniej pracy w charakterze drugiego reżysera, w latach osiemdziesiątych Sass wkroczyła z impetem na drogę samodzielnej kariery trzema filmami z Dorotą Stalińską w rolach głównych, których tematem były szanse i ryzyko związane z usamodzielnieniem się bohaterek. Po udanym debiucie „Bez miłości” i znakomitej „Debiutantce” obie artystki, Sass i Stalińska, w Krzyku osiągnęły mistrzostwo, docenione na festiwalach w San Sebastian – Nagroda CAALA i wyróżnienie CIDALC (1983), Gdyni – Nagroda za rolę kobiecą (1984), Koszalinie – Grand Prix „Wielki Jantar” i Nagroda za rolę kobiecą (1983). Wróciły do sukcesu „Krzyku” i analizy swojej współpracy w filmie „Historia niemoralna” (1990).
Marianna (znakomita Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia i dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Czy mimo licznych przeciwności losu uda jej się wyjść na prostą?
Za zdjęcia do filmu odpowiadał Wiesław Zdort – jeden z czołowych polskich operatorów. Jego kariera zaczęła się od współpracy w roli asystenta operatora zdjęć przy takich filmach jak „Eroica” (1957) w reżyserii Andrzeja Munka i „Popiół i diament” (1958) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Debiutował jako samodzielny Autor zdjęć w filmie „Tarpany" (1961) w reżyserii Kazimierza Kutza. W późniejszych latach często współpracował z Kutzem, tworząc zdjęcia do takich filmów jak „Sól ziemi czarnej” (1969) i „Paciorki jednego różańca” (1979). W 2015 roku ten duet reżysersko-operatorski zdobył nagrodę Dla Duetu na Festiwalu Camerimage. Wiesław Zdort pracował również przy „Dekalogu I" (1988) w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Przekładańcu” (1968) Andrzeja Wajdy. W 2014 roku został uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Opis Kurator przeglądu - Tomasz Kolankiewicz
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Marianna (znakomita Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia i dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Czy mimo licznych przeciwności losu uda jej się wyjść na prostą?
Za zdjęcia do filmu odpowiadał Wiesław Zdort – jeden z czołowych polskich operatorów. Jego kariera zaczęła się od współpracy w roli asystenta operatora zdjęć przy takich filmach jak „Eroica” (1957) w reżyserii Andrzeja Munka i „Popiół i diament” (1958) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Debiutował jako samodzielny Autor zdjęć w filmie „Tarpany" (1961) w reżyserii Kazimierza Kutza. W późniejszych latach często współpracował z Kutzem, tworząc zdjęcia do takich filmów jak „Sól ziemi czarnej” (1969) i „Paciorki jednego różańca” (1979). W 2015 roku ten duet reżysersko-operatorski zdobył nagrodę Dla Duetu na Festiwalu Camerimage. Wiesław Zdort pracował również przy „Dekalogu I" (1988) w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Przekładańcu” (1968) Andrzeja Wajdy. W 2014 roku został uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Opis Kurator przeglądu - Tomasz Kolankiewicz
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Laputa - Podniebny Zamek
„Laputa – podniebny zamek” to przygodowe anime ze Studia Ghibli o poszukiwaniu legendarnego, ukrytego w chmurach królestwa. Reżyser filmu Hayao Miyazaki, zainspirowany „Podróżami Guliwera”, przenosi widzów do świata, w którym granica między rzeczywistością a fantazją jest niezwykle cienka, a magia i technologia łączą się w harmonijną całość.
Dziewczynka o imieniu Sheeta spada z nieba wprost w ramiona młodego górnika Pazu. Bezpieczne lądowanie zawdzięcza magicznemu kryształowi, który nosi na szyi. Według legend kryształ ten jest kluczem do podniebnego królestwa Laputa, skrywającego liczne skarby i zaawansowaną technologię, o której ludzie mogą tylko marzyć. Zdeterminowani Sheeta i Pazu wspólnie wyruszają w niebezpieczną podróż, aby odnaleźć Laputę i rozwiązać jej zagadkę. Na ich drodze stają piraci, wojsko oraz tajemniczy agent Muska, a każdy z nich ma własne powody, by odnaleźć i zdobyć miasto. Zmagając się z licznymi przeciwnościami, bohaterowie muszą wykazać się sprytem, odwagą i siłą przyjaźni. Wartka akcja, humor i piękna animacja gwarantują doskonałą rozrywkę nie tylko dla fanów Studia Ghibli.
Opis Gutek Film
Dziewczynka o imieniu Sheeta spada z nieba wprost w ramiona młodego górnika Pazu. Bezpieczne lądowanie zawdzięcza magicznemu kryształowi, który nosi na szyi. Według legend kryształ ten jest kluczem do podniebnego królestwa Laputa, skrywającego liczne skarby i zaawansowaną technologię, o której ludzie mogą tylko marzyć. Zdeterminowani Sheeta i Pazu wspólnie wyruszają w niebezpieczną podróż, aby odnaleźć Laputę i rozwiązać jej zagadkę. Na ich drodze stają piraci, wojsko oraz tajemniczy agent Muska, a każdy z nich ma własne powody, by odnaleźć i zdobyć miasto. Zmagając się z licznymi przeciwnościami, bohaterowie muszą wykazać się sprytem, odwagą i siłą przyjaźni. Wartka akcja, humor i piękna animacja gwarantują doskonałą rozrywkę nie tylko dla fanów Studia Ghibli.
Opis Gutek Film
Lee. Na własne oczy
W swoim debiucie reżyserskim, znakomita Autorka zdjęć Ellen Kuras znana m.in. ze swojej pracy przy „Zakochanym bez pamięci” Michela Gondry’ego, zdecydowała się przybliżyć postać Lee Miller - modelki, muzy artystów, ale przede wszystkim dziennikarki i fotografki, która w czasie II Wojny światowej została korespondentką wojenną amerykańskiego magazynu Vogue.
Zarówno Reżyserka jak i Autor zdjęć do filmu, Paweł Edelman gościli na zeszłorocznym Festiwalu EnergaCamerimage, gdzie film miał swoją europejską premierę i walczył o Złotą Żabę w Konkursie Głównym.
Zarówno Reżyserka jak i Autor zdjęć do filmu, Paweł Edelman gościli na zeszłorocznym Festiwalu EnergaCamerimage, gdzie film miał swoją europejską premierę i walczył o Złotą Żabę w Konkursie Głównym.
Marzyciel
W ramach wrześniowego spotkania Dyskusyjnego Klubu Filmowego Kina CAMERIMAGE przypomnimy historię pewnej niezwykłej przyjaźni, która zainspirowała Jamesa M. Barriego do stworzenia Piotrusia Pana i Nibylandii! Obchodzący w tym roku swoją dwudziestą rocznicę „Marzyciel” w reżyserii Marca Forstera, zapisał się w historii kina m.in. dzięki znakomitej, nagrodzonej Oscarem muzyce Jana A.P. Kaczmarka, która po tegorocznej śmierci kompozytora brzmi jeszcze bardziej poetycko i nostalgicznie…
Autorem malarskich, ciepłych zdjęć do filmu jest Roberto Schaefer, wieloletni współpracownik Marca Forstera. Za niezwykle twórczą i harmonijną współpracę, w 2013 roku otrzymali Nagrodę dla Duetu Autor Zdjęć-Reżyser na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE.
Autorem malarskich, ciepłych zdjęć do filmu jest Roberto Schaefer, wieloletni współpracownik Marca Forstera. Za niezwykle twórczą i harmonijną współpracę, w 2013 roku otrzymali Nagrodę dla Duetu Autor Zdjęć-Reżyser na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE.
Moje lato z Carmen
Mające swoją premierę na zeszłorocznym Festiwalu w Wenecji „Moje lato z Carmen” w reżyserii Zachariasa Mavroeidisa, to ciepła grecka komedia w sam raz na koniec sezonu! Za smakowite i kolorowe zdjęcia odpowiada Thodoros Mihopoulos.
Demos i Nikitas, najlepsi przyjaciele i aspirujący aktorzy, którzy jako geje często są szufladkowani i muszą walczyć ze stereotypami, spędzają dzień na plaży nudystów na południu Aten. Wspominając ubiegłe lato, decydują się przekształcić swoje doświadczenia w scenariusz pełnometrażowego debiutu Nikitasa – wymarzonej queerowej komedii romantycznej. Fikcja i rzeczywistość zaczynają się ze sobą przeplatać...
Mavroeidis wraz ze współscenarzystą i najlepszym przyjacielem Xenofondasem Chalatsisen zadbali o dużą dawkę humoru i dystansu. Jeśli to nie wystarczy, obiecujemy, że grający jedną z najważniejszych ról piesek skradnie Wasze serca!
Demos i Nikitas, najlepsi przyjaciele i aspirujący aktorzy, którzy jako geje często są szufladkowani i muszą walczyć ze stereotypami, spędzają dzień na plaży nudystów na południu Aten. Wspominając ubiegłe lato, decydują się przekształcić swoje doświadczenia w scenariusz pełnometrażowego debiutu Nikitasa – wymarzonej queerowej komedii romantycznej. Fikcja i rzeczywistość zaczynają się ze sobą przeplatać...
Mavroeidis wraz ze współscenarzystą i najlepszym przyjacielem Xenofondasem Chalatsisen zadbali o dużą dawkę humoru i dystansu. Jeśli to nie wystarczy, obiecujemy, że grający jedną z najważniejszych ról piesek skradnie Wasze serca!
Mucha
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
COPERNICON w Kinie CAMERIMAGE rozpocznie przerażające spotkanie z „Muchą” Davida Cronenberga!
Ekscentryczny naukowiec Seth (cudny Jeff Goldblum) konstruuje działającą maszynę do teleportacji. Niestety, gdy decyduje się przetestować ją na sobie, eksperyment nie idzie po jego myśli… Do „telepodu” dostaje się mucha, z którą zostaje niefortunnie połączony! Genialna charakteryzacja Goldbluma przeobrażającego się w paskudnego owada nagrodzona została w 1987 roku Oscarem i do dziś robi ogromne wrażenie!
Za stronę wizualną „Muchy” odpowiadał Mark Irwin, regularny współpracownik Davida Cronenberga do 1988 roku, kiedy to ze względu na inne zobowiązania nie mógł nakręcić z nim „Nierozłącznych”(„Dead Ringers”). Od tego momentu głównym autorem zdjęć do filmów Reżysera został Peter Suschitzky.
COPERNICON w Kinie CAMERIMAGE rozpocznie przerażające spotkanie z „Muchą” Davida Cronenberga!
Ekscentryczny naukowiec Seth (cudny Jeff Goldblum) konstruuje działającą maszynę do teleportacji. Niestety, gdy decyduje się przetestować ją na sobie, eksperyment nie idzie po jego myśli… Do „telepodu” dostaje się mucha, z którą zostaje niefortunnie połączony! Genialna charakteryzacja Goldbluma przeobrażającego się w paskudnego owada nagrodzona została w 1987 roku Oscarem i do dziś robi ogromne wrażenie!
Za stronę wizualną „Muchy” odpowiadał Mark Irwin, regularny współpracownik Davida Cronenberga do 1988 roku, kiedy to ze względu na inne zobowiązania nie mógł nakręcić z nim „Nierozłącznych”(„Dead Ringers”). Od tego momentu głównym autorem zdjęć do filmów Reżysera został Peter Suschitzky.
Na srebrnym globie
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
W związku z przypadającą w tym roku 150. rocznicą urodzin Jerzego Żuławskiego, jednego z najważniejszych polskich prekursorów fantastyki naukowej i patrona Nagrody Literackiej przyznawanej na Coperniconie od 2015 roku, przeniesiemy się na pewną niezwykłą obcą planetę…
Reżyser Andrzej Żuławski, prywatnie stryjeczny wnuk pisarza, w drugiej połowie lat 70. podjął próbę adaptacji dwóch pierwszych tomów „Trylogii księżycowej” („Na srebrnym globie. Rękopis z Księżyca” oraz „Zwycięzca”). Decyzją Ministerstwa Kultury i Sztuki prace nad filmem zostały przerwane a wiele materiałów – kostiumy, elementy scenografii – spalono. Pod koniec lat 80. Żuławski starał się dokończyć swoje dzieło, którego premiera odbyła się ostatecznie na Festiwalu w Cannes w 1988 roku. Za zachwycającą stroną wizualną filmu stał Autor zdjęć Andrzej J. Jaroszewicz.
Czwórka kosmonautów osiedla się na obcej planecie, chcąc stworzyć namiastkę raju, wolną od słabości i wad współczesnej cywilizacji. Szczytna idea zostaje szybko wypaczona przez ich zdegenerowanych potomków, którzy nieświadomie powtarzają wszystkie błędy ludzkiej rasy: tworzą hierarchiczne społeczeństwo, wielbią fałszywych bogów, dążą do ekspansji i konfliktu z wyżej rozwiniętymi Szernami. Gdy na planetę przybywa obcy, grany przez Andrzeja Seweryna Marek, widzą w nim swojego zbawiciela, który wyzwoli ich spod jarzma Szernów…
W związku z przypadającą w tym roku 150. rocznicą urodzin Jerzego Żuławskiego, jednego z najważniejszych polskich prekursorów fantastyki naukowej i patrona Nagrody Literackiej przyznawanej na Coperniconie od 2015 roku, przeniesiemy się na pewną niezwykłą obcą planetę…
Reżyser Andrzej Żuławski, prywatnie stryjeczny wnuk pisarza, w drugiej połowie lat 70. podjął próbę adaptacji dwóch pierwszych tomów „Trylogii księżycowej” („Na srebrnym globie. Rękopis z Księżyca” oraz „Zwycięzca”). Decyzją Ministerstwa Kultury i Sztuki prace nad filmem zostały przerwane a wiele materiałów – kostiumy, elementy scenografii – spalono. Pod koniec lat 80. Żuławski starał się dokończyć swoje dzieło, którego premiera odbyła się ostatecznie na Festiwalu w Cannes w 1988 roku. Za zachwycającą stroną wizualną filmu stał Autor zdjęć Andrzej J. Jaroszewicz.
Czwórka kosmonautów osiedla się na obcej planecie, chcąc stworzyć namiastkę raju, wolną od słabości i wad współczesnej cywilizacji. Szczytna idea zostaje szybko wypaczona przez ich zdegenerowanych potomków, którzy nieświadomie powtarzają wszystkie błędy ludzkiej rasy: tworzą hierarchiczne społeczeństwo, wielbią fałszywych bogów, dążą do ekspansji i konfliktu z wyżej rozwiniętymi Szernami. Gdy na planetę przybywa obcy, grany przez Andrzeja Seweryna Marek, widzą w nim swojego zbawiciela, który wyzwoli ich spod jarzma Szernów…
Nausicaä z Doliny Wiatru
W październiku znów przeniesiemy się do KRAINY GHIBLI! Nazywana odpowiedzią kina anime na „Diunę” i pierwszym filmem formującego się Studia Ghibli, postapokaliptyczna i proekologiczna przypowieść Hayao Miyazakiego „Nausicaä z Doliny Wiatru” obchodzi swoje 40-lecie!
Ziemia, jaką znamy, już nie istnieje – tysiąc lat po katastrofalnej wojnie zdewastowaną planetę zarasta Trujący Las, zamieszkały przez gigantyczne owady. Tylko kilka ludzkich osad przetrwało w świecie zdziesiątkowanym przez groźne toksyny. Wśród nich jest królestwo położone w Dolinie Wiatru, na którego czele stoi odważna i dobroduszna księżniczka Nausicaä. Młoda władczyni szuka sposobu na przywrócenie zachwianej równowagi między człowiekiem i naturą. Sama jest gotowa narazić swoje życie, by sprzeciwić się tym, którzy chcą zdominować świat przyrody.
Uważana za pierwsze arcydzieło Miyazakiego, „Nausicaä z Doliny Wiatru” stanowi znaczące wprowadzenie do tematów proekologicznych i pacyfistycznych, które powrócą w jego kolejnych filmach, takich jak „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Mononoke” i „Spirited Away: W krainie bogów”.
Opis Gutek Film
Ziemia, jaką znamy, już nie istnieje – tysiąc lat po katastrofalnej wojnie zdewastowaną planetę zarasta Trujący Las, zamieszkały przez gigantyczne owady. Tylko kilka ludzkich osad przetrwało w świecie zdziesiątkowanym przez groźne toksyny. Wśród nich jest królestwo położone w Dolinie Wiatru, na którego czele stoi odważna i dobroduszna księżniczka Nausicaä. Młoda władczyni szuka sposobu na przywrócenie zachwianej równowagi między człowiekiem i naturą. Sama jest gotowa narazić swoje życie, by sprzeciwić się tym, którzy chcą zdominować świat przyrody.
Uważana za pierwsze arcydzieło Miyazakiego, „Nausicaä z Doliny Wiatru” stanowi znaczące wprowadzenie do tematów proekologicznych i pacyfistycznych, które powrócą w jego kolejnych filmach, takich jak „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Mononoke” i „Spirited Away: W krainie bogów”.
Opis Gutek Film
Picasso. Buntownik w Paryżu
Reżyserka Simona Risi zabiera nas w fascynującą dokumentalną podróż, która przybliży nam postać Pabla Picassa - jednego z najbardziej znanych artystów XX wieku, a także świat, który wpłynął na oblicza jego sztuki.
Punktem wyjścia dla tej barwnej, zrealizowanej na pięćdziesiątą rocznicę śmierci Twórcy opowieści, jest bogata kolekcja paryskiego Muzeum Picassa. Niejako za pośrednictwem tych kilkutysięcznych zbiorów poznajemy zarówno Paryż jak i żyjącego w nim hiszpańskiego imigranta, uznanego za geniusza twórcę kubizmu i przede wszystkim kontrowersyjnego, wiodącego burzliwe życie człowieka…
Dokument pojawi się u nas we wrześniu dwukrotnie – 18 i 26.09.
Punktem wyjścia dla tej barwnej, zrealizowanej na pięćdziesiątą rocznicę śmierci Twórcy opowieści, jest bogata kolekcja paryskiego Muzeum Picassa. Niejako za pośrednictwem tych kilkutysięcznych zbiorów poznajemy zarówno Paryż jak i żyjącego w nim hiszpańskiego imigranta, uznanego za geniusza twórcę kubizmu i przede wszystkim kontrowersyjnego, wiodącego burzliwe życie człowieka…
Dokument pojawi się u nas we wrześniu dwukrotnie – 18 i 26.09.
Present Laughter
Present Laughter
autor: Noël Coward
Wielokrotnie nagradzana inscenizacja prowokacyjnej komedii Noëla Cowarda z udziałem Andrew Scotta (Vanya, Fleabag) powraca na duży ekran.
Gwiazdor Garry Essendine przygotowuje się do zagranicznego tournée, choć jego życie prywatne coraz bardziej wymyka się spod kontroli. Pogrążony w narastającym kryzysie tożsamości, owładnięty wieloma skomplikowanymi relacjami z osobami, które rywalizują
o jego uwagę, Garry zatraca się w chaotycznym wirze miłości, seksu, paniki i poszukiwania sensu.
Spektakl w reżyserii Matthew Warchusa (Matylda: Musical) oferuje pełne humoru
i zaskakująco współczesne spojrzenie na sławę, pożądanie i samotność.
Sztukę nagrano na żywo w The Old Vic w Londynie podczas wyprzedanego spektaklu
w 2019 roku.
autor: Noël Coward
Wielokrotnie nagradzana inscenizacja prowokacyjnej komedii Noëla Cowarda z udziałem Andrew Scotta (Vanya, Fleabag) powraca na duży ekran.
Gwiazdor Garry Essendine przygotowuje się do zagranicznego tournée, choć jego życie prywatne coraz bardziej wymyka się spod kontroli. Pogrążony w narastającym kryzysie tożsamości, owładnięty wieloma skomplikowanymi relacjami z osobami, które rywalizują
o jego uwagę, Garry zatraca się w chaotycznym wirze miłości, seksu, paniki i poszukiwania sensu.
Spektakl w reżyserii Matthew Warchusa (Matylda: Musical) oferuje pełne humoru
i zaskakująco współczesne spojrzenie na sławę, pożądanie i samotność.
Sztukę nagrano na żywo w The Old Vic w Londynie podczas wyprzedanego spektaklu
w 2019 roku.
Rave
Już 28 września, w sobotę, przedpremierowo, poznamy historię polskich Rave’ów!
RAVE opowiada historię rozwoju muzyki techno i kultury rave w Polsce z dwóch perspektyw: historycznej i współczesnej. Mówi o ścisłym powiązaniu tej muzyki z historią polskiej transformacji lat 90., na wielu poziomach wyrażającej ducha przemian, a także o najważniejszych jej środowiskach z różnych klas społecznych: łódzkim techno i klubie Ekwador w Manieczkach. Jednakże, historia muzyki i kultury tamtych lat pokazana jest z perspektywy jej dzieci - pokolenia Z. Wśród tych młodych ludzi panuje nieustająca fascynacja i moda na lata 90., ale i krytyczna świadomość naiwności i utopijności pierwszego pokolenia techno w Polsce. Naszym przewodnikiem po tym świecie jest Marcello Zamenhoff, performer i jeden z pionierów kultury rave sprzed przeszło 30-stu lat, oraz dwójka młodych rejwowców: Marysia i Janusz.
Jest to wyjątkowy na skalę kraju projekt, który wychodzi poza ramy filmu. Twórcy – Łukasz Ronduda („Performer”, „Serce miłości”) oraz Dawid Nickel („Ostatni Komers”) mówią, że jest to „kreacyjny dokument”poprzedzony wieloletnią pracą dokumentacyjną i współpracą z bohaterami. Realizatorzy zgromadzili wokół siebie społeczność techno i zaangażowali twórców tej muzyki i kultury od lat 90. do współczesności, zarówno teoretyków jak i praktyków. Autorem współczesnych zdjęć jest Michał Pukowiec.
RAVE opowiada historię rozwoju muzyki techno i kultury rave w Polsce z dwóch perspektyw: historycznej i współczesnej. Mówi o ścisłym powiązaniu tej muzyki z historią polskiej transformacji lat 90., na wielu poziomach wyrażającej ducha przemian, a także o najważniejszych jej środowiskach z różnych klas społecznych: łódzkim techno i klubie Ekwador w Manieczkach. Jednakże, historia muzyki i kultury tamtych lat pokazana jest z perspektywy jej dzieci - pokolenia Z. Wśród tych młodych ludzi panuje nieustająca fascynacja i moda na lata 90., ale i krytyczna świadomość naiwności i utopijności pierwszego pokolenia techno w Polsce. Naszym przewodnikiem po tym świecie jest Marcello Zamenhoff, performer i jeden z pionierów kultury rave sprzed przeszło 30-stu lat, oraz dwójka młodych rejwowców: Marysia i Janusz.
Jest to wyjątkowy na skalę kraju projekt, który wychodzi poza ramy filmu. Twórcy – Łukasz Ronduda („Performer”, „Serce miłości”) oraz Dawid Nickel („Ostatni Komers”) mówią, że jest to „kreacyjny dokument”poprzedzony wieloletnią pracą dokumentacyjną i współpracą z bohaterami. Realizatorzy zgromadzili wokół siebie społeczność techno i zaangażowali twórców tej muzyki i kultury od lat 90. do współczesności, zarówno teoretyków jak i praktyków. Autorem współczesnych zdjęć jest Michał Pukowiec.
Śmierć w miękkim futerku
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON?
Sobotnie popołudnie z COPERNICONEM w Kinie CAMERIMAGE szykuje się naprawdę wystrzałowo! Prosto od NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH na nasz ekran trafią: „Śmierć w miękkim futerku”, „Bilet na Hawaje”, „Frankenhooker” oraz „Sprawiedliwość ostateczna”, czyli absolutne perełki w swojej kategorii!
Filmy Najlepsze z Najgorszych zapraszają na ekskluzywny, wakacyjny rejs po Morzu Karaibskim w towarzystwie podejrzanej załogi i zmutowanego kota!
ŚMIERĆ W MIĘKKIM FUTERKU
Bobbie i Suzanne to dwie przyjaciółki, które nie mają grosza przy duszy, ale marzą o szalonych wakacjach. Gdy wpadają w oko bogatemu playboyowi szybko przyjmują zaproszenie by towarzyszyć biznesmenowi w rejsie przez Morze Karaibskie. Żeby było ciekawiej dziewczyny zabierają na statek nowo poznanych młodych chłopaków i błąkającego się przy porcie kotka. Nikt się nie spodziewa, że futrzak jest toksycznym eksperymentem naukowym, który właśnie zbiegł z laboratorium.
Z dala od lądu załoga statku imprezuje, młodzi romansują, szemrani biznesmeni planują ulokowanie dużej gotówki na Kajmanach, szampan się leje, słońce świeci i nikt nie podejrzewa nadchodzącej katastrofy. Gdy mężczyźni zaczynają ze sobą rywalizować o względy pań, jeden z pasażerów znika a silnik statku się przegrzewa, atmosfera zaczyna gęstnieć. Dla podstępnego kota to idealny moment by zaatakować i pokazać pazurki.
W odwiecznej walce między miłośnikami psów a miłośnikami kotów to ostateczny argument przeciwko kotom, szach mat kociarze! „Śmierć w miękkim futerku” to też piękny przykład polskiego kreatywnego tłumaczenia tytułów, gdyż oryginalnie film zatytułowano „Uninvited”.
Uwaga! Na seans kotom wstęp wzbroniony!
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
Sobotnie popołudnie z COPERNICONEM w Kinie CAMERIMAGE szykuje się naprawdę wystrzałowo! Prosto od NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH na nasz ekran trafią: „Śmierć w miękkim futerku”, „Bilet na Hawaje”, „Frankenhooker” oraz „Sprawiedliwość ostateczna”, czyli absolutne perełki w swojej kategorii!
Filmy Najlepsze z Najgorszych zapraszają na ekskluzywny, wakacyjny rejs po Morzu Karaibskim w towarzystwie podejrzanej załogi i zmutowanego kota!
ŚMIERĆ W MIĘKKIM FUTERKU
Bobbie i Suzanne to dwie przyjaciółki, które nie mają grosza przy duszy, ale marzą o szalonych wakacjach. Gdy wpadają w oko bogatemu playboyowi szybko przyjmują zaproszenie by towarzyszyć biznesmenowi w rejsie przez Morze Karaibskie. Żeby było ciekawiej dziewczyny zabierają na statek nowo poznanych młodych chłopaków i błąkającego się przy porcie kotka. Nikt się nie spodziewa, że futrzak jest toksycznym eksperymentem naukowym, który właśnie zbiegł z laboratorium.
Z dala od lądu załoga statku imprezuje, młodzi romansują, szemrani biznesmeni planują ulokowanie dużej gotówki na Kajmanach, szampan się leje, słońce świeci i nikt nie podejrzewa nadchodzącej katastrofy. Gdy mężczyźni zaczynają ze sobą rywalizować o względy pań, jeden z pasażerów znika a silnik statku się przegrzewa, atmosfera zaczyna gęstnieć. Dla podstępnego kota to idealny moment by zaatakować i pokazać pazurki.
W odwiecznej walce między miłośnikami psów a miłośnikami kotów to ostateczny argument przeciwko kotom, szach mat kociarze! „Śmierć w miękkim futerku” to też piękny przykład polskiego kreatywnego tłumaczenia tytułów, gdyż oryginalnie film zatytułowano „Uninvited”.
Uwaga! Na seans kotom wstęp wzbroniony!
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
Śmiertelne Spa
W ramach październikowej odsłony Najlepszych z Najgorszych zapraszamy na „Śmiertelne Spa” – Spa w którym stracisz znacznie więcej niż tylko kilogramy…
W ekskluzywnym i wyposażonym w nowe technologie spa, w tajemniczych okolicznościach giną ludzie. Podejrzany o te niefortunne zdarzenia jest techniczny klubu. Właściciel nie dość, że stracił żonę kilka lat temu to teraz jeszcze musi powstrzymać rozlew krwi, zanim straci wszystkich klientów.
Film pełen młodych, pięknych ludzi przewrażliwionych na punkcie swojego wyglądu i opalenizny, nonsensownych sytuacji, kiczu, pastelowych kolorów, golizny, aerobiku, dymu, fatalnych efektów specjalnych i eksplodujących głów. A to wszystko osadzone w obłędnej atmosferze lat 80.
Zapraszamy do spa, w którym spocisz się krwią!
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH? To pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
W ekskluzywnym i wyposażonym w nowe technologie spa, w tajemniczych okolicznościach giną ludzie. Podejrzany o te niefortunne zdarzenia jest techniczny klubu. Właściciel nie dość, że stracił żonę kilka lat temu to teraz jeszcze musi powstrzymać rozlew krwi, zanim straci wszystkich klientów.
Film pełen młodych, pięknych ludzi przewrażliwionych na punkcie swojego wyglądu i opalenizny, nonsensownych sytuacji, kiczu, pastelowych kolorów, golizny, aerobiku, dymu, fatalnych efektów specjalnych i eksplodujących głów. A to wszystko osadzone w obłędnej atmosferze lat 80.
Zapraszamy do spa, w którym spocisz się krwią!
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH? To pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Opis NzN
Sprawiedliwość ostateczna
Bilety za 1 zł tylko dla posiadaczy Akredytacji COPERNICON.
SPRAWIEDLIWOŚĆ OSTATECZNA (FINAL JUSTICE)
Szeryf Geronimo jest twardy jak eternit i tak samo szkodliwy dla elementu przestępczego. Nosi się jak kowboj z wodewilu, ale płynie w nim krew Apaczów. Prowadzi sielskie życie Teksańczyka, dopóki jego partner nie ginie w strzelaninie z gangsterami. Niebieskooki prawie-Apacz wysyła do piekła jednego z mafiozów i dysząc żądzą zemsty, rusza tropem drugiego aż na Maltę. Tam pokazuje, co to znaczy być niskobudżetowym kowbojem.
Fabuła „Ostatecznej sprawiedliwości” jest nieskomplikowana, a bohaterowie odpowiednio papierowi. Geronimo ma nieco już zmęczoną twarz Joe’ego Dona Bakera, który w filmach takich jak ten, czekał na kres mrocznego okresu swej kariery. Geronimo to ni John Wayne, ni Brudny Harry…, ot kolejny facet, z którego ust wychodzą tylko czerstwe jak zapomniany na kilka dni chleb razowy onelinery. Przygotujcie się na niczym nieusprawiedliwione sceny przemocy, mnóstwo gołych biustów i liczne pościgi maltańskimi uliczkami. Jest też scena pojedynku wyjętego jak z klasycznego westernu, na tle budki telefonicznej, w której nieświadoma napięcia turystka dzwoni, jak gdyby nigdy nic. Może po pomoc? Na planie tego filmu z pewnością by się przydała.
„Ostateczna sprawiedliwość” to film w wąskich kręgach kultowy. Jest tak zły, że na warsztat wzięły go legendarne „Mystery Science Theater 3000” i RiffTrax. Zresztą, dzieła reżysera tej perły, Greydona Clarka, były w obu tych programach omawiane wielokrotnie. Sam Clark napisał o swoich wyczynach w świecie taniego kina książkę. Oprócz Bakera w „Sprawiedliwości ostatecznej” występują m.in. Helena Dalli (Miss Malty, a potem polityczka) oraz John Suda (jako „mężczyzna, który nalewa piwo”).
Greydon Clark jest także reżyserem hitu Najlepszych z Najgorszych czyli filmu „Śmierć w miękkim futerku”.
[Marta Górna dla Najlepszych z Najgorszych]
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
SPRAWIEDLIWOŚĆ OSTATECZNA (FINAL JUSTICE)
Szeryf Geronimo jest twardy jak eternit i tak samo szkodliwy dla elementu przestępczego. Nosi się jak kowboj z wodewilu, ale płynie w nim krew Apaczów. Prowadzi sielskie życie Teksańczyka, dopóki jego partner nie ginie w strzelaninie z gangsterami. Niebieskooki prawie-Apacz wysyła do piekła jednego z mafiozów i dysząc żądzą zemsty, rusza tropem drugiego aż na Maltę. Tam pokazuje, co to znaczy być niskobudżetowym kowbojem.
Fabuła „Ostatecznej sprawiedliwości” jest nieskomplikowana, a bohaterowie odpowiednio papierowi. Geronimo ma nieco już zmęczoną twarz Joe’ego Dona Bakera, który w filmach takich jak ten, czekał na kres mrocznego okresu swej kariery. Geronimo to ni John Wayne, ni Brudny Harry…, ot kolejny facet, z którego ust wychodzą tylko czerstwe jak zapomniany na kilka dni chleb razowy onelinery. Przygotujcie się na niczym nieusprawiedliwione sceny przemocy, mnóstwo gołych biustów i liczne pościgi maltańskimi uliczkami. Jest też scena pojedynku wyjętego jak z klasycznego westernu, na tle budki telefonicznej, w której nieświadoma napięcia turystka dzwoni, jak gdyby nigdy nic. Może po pomoc? Na planie tego filmu z pewnością by się przydała.
„Ostateczna sprawiedliwość” to film w wąskich kręgach kultowy. Jest tak zły, że na warsztat wzięły go legendarne „Mystery Science Theater 3000” i RiffTrax. Zresztą, dzieła reżysera tej perły, Greydona Clarka, były w obu tych programach omawiane wielokrotnie. Sam Clark napisał o swoich wyczynach w świecie taniego kina książkę. Oprócz Bakera w „Sprawiedliwości ostatecznej” występują m.in. Helena Dalli (Miss Malty, a potem polityczka) oraz John Suda (jako „mężczyzna, który nalewa piwo”).
Greydon Clark jest także reżyserem hitu Najlepszych z Najgorszych czyli filmu „Śmierć w miękkim futerku”.
[Marta Górna dla Najlepszych z Najgorszych]
CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
To ogólnopolskie, regularne pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.
Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie.
Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzów miłość do kina klasy B regularnie od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu w wielu miastach w Polsce. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria. Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl
Strange Darling
Film „Strange Darling” w reżyserii J.T. Mollnera swoją europejską premierę miał na zeszłorocznym Festiwalu EnergaCamerimage! Debiutujący w roli Autora zdjęć, aktor Giovanni Ribisi znany m.in. z filmów i seriali takich jak „Szeregowiec Ryan”, „The Offer” czy „Sneaky Pete”, walczył o Złotą Żabę w Konkursie Debiutów Operatorskich. Obu Twórców mieliśmy przyjemność gościć wówczas w Toruniu.
Wciągający thriller, który bardzo pozytywnie odebrany został przez festiwalową publiczność, to jak podpowiadają autorzy - historia „pewnego dnia z pokręconego życia uczuciowego seryjnego mordercy…” Oj, będzie się działo!
Wciągający thriller, który bardzo pozytywnie odebrany został przez festiwalową publiczność, to jak podpowiadają autorzy - historia „pewnego dnia z pokręconego życia uczuciowego seryjnego mordercy…” Oj, będzie się działo!
Tatami
„Tatami” to przejmujący i trzymający w napięciu thriller sportowo-polityczny. Leila (Arienne Mandi) dżudoczka z Iranu ma szansę zawalczyć na mistrzostwach świata o pierwszy złoty medal dla swojego kraju. Wspiera ją trenerka i była zawodniczka Maryam (Zar Amir Ebrahimi). Gdy okazuje się, że w końcowej rozgrywce przeciwniczką bohaterki może zostać reprezentantka Izraela, staje ona przed niezwykle trudnym wyborem – ugiąć się pod naciskiem władz, symulować kontuzję i przegrać, czy walczyć mimo groźby surowej kary?
Za reżyserię filmu odpowiadają: wcielająca się w postać Maryam, pochodząca z Iranu Zar Amir Ebrahimi, debiutująca w tej roli aktorka, która w 2022 roku za występ w „Holy Spider” otrzymała w Cannes Nagrodę dla Najlepszej Aktorki i Izraelczyk Guy Nattiv, zdobywca Oscara za najlepszy film krótkometrażowy („Skóra”, 2018). Duet doceniony został na zeszłorocznym Festiwalu w Wenecji Specjalną Nagrodą Briana.
Autorem rewelacyjnych czarno-białych zdjęć do „Tatami” jest Todd Martin, młody amerykański operator, dla którego jest to drugi pełnometrażowy film fabularny. W jego dotychczasowym dorobku znajduje się kilkadziesiąt wideoklipów i krótkich metraży. Chętnie angażuje się projekty o tematyce sportowej, posiadające złożone tło społeczno-polityczne i rozbudowaną warstwę psychologiczną. W 2019 roku film „Tam Tam: Outside the Lines” z jego zdjęciami walczył o Złotą Żabę w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych.
Za reżyserię filmu odpowiadają: wcielająca się w postać Maryam, pochodząca z Iranu Zar Amir Ebrahimi, debiutująca w tej roli aktorka, która w 2022 roku za występ w „Holy Spider” otrzymała w Cannes Nagrodę dla Najlepszej Aktorki i Izraelczyk Guy Nattiv, zdobywca Oscara za najlepszy film krótkometrażowy („Skóra”, 2018). Duet doceniony został na zeszłorocznym Festiwalu w Wenecji Specjalną Nagrodą Briana.
Autorem rewelacyjnych czarno-białych zdjęć do „Tatami” jest Todd Martin, młody amerykański operator, dla którego jest to drugi pełnometrażowy film fabularny. W jego dotychczasowym dorobku znajduje się kilkadziesiąt wideoklipów i krótkich metraży. Chętnie angażuje się projekty o tematyce sportowej, posiadające złożone tło społeczno-polityczne i rozbudowaną warstwę psychologiczną. W 2019 roku film „Tam Tam: Outside the Lines” z jego zdjęciami walczył o Złotą Żabę w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych.
Wredne liściki
"Wredne liściki" to błyskotliwa komedia kryminalna w reżyserii Thei Sharrock, oparta na prawdziwych wydarzeniach z lat 1918-1920, które wstrząsnęły małym angielskim miasteczkiem Littlehampton. Film opowiada historię bogobojnej Edith (Olivia Colman), która zaczyna otrzymywać anonimowe, niezwykle złośliwe listy. Wkrótce okazuje się, że podobne listy otrzymują także inni mieszkańcy miasteczka. Podejrzenia padają na Rose (Jessie Buckley), młodą irlandzką imigrantkę, której buntowniczy charakter sprawia, że staje się główną podejrzaną. Śledztwo prowadzi posterunkowa Gladys Moss (Timothy Spall), a cała sprawa przybiera coraz bardziej absurdalny obrót.
Film łączy elementy czarnej komedii z dramatem kryminalnym, tworząc wyjątkową mieszankę, która zarówno bawi, jak i trzyma w napięciu. Reżyseria Thei Sharrock, znanej z filmów takich jak "Zanim się pojawiłeś", oraz scenariusz autorstwa Jonny'ego Sweeta, zapewniają inteligentny i wyrafinowany humor, który z pewnością przypadnie widzom do gustu. Film został wyróżniony na Festiwalu Filmowym w Toronto za najlepszy scenariusz oraz nominowany do Złotego Globu za najlepszą komedię. Autorem zdjęć jest John Mathieson, znany ze swojej pracy nad "Gladiatorem" i "Loganem”.
Film łączy elementy czarnej komedii z dramatem kryminalnym, tworząc wyjątkową mieszankę, która zarówno bawi, jak i trzyma w napięciu. Reżyseria Thei Sharrock, znanej z filmów takich jak "Zanim się pojawiłeś", oraz scenariusz autorstwa Jonny'ego Sweeta, zapewniają inteligentny i wyrafinowany humor, który z pewnością przypadnie widzom do gustu. Film został wyróżniony na Festiwalu Filmowym w Toronto za najlepszy scenariusz oraz nominowany do Złotego Globu za najlepszą komedię. Autorem zdjęć jest John Mathieson, znany ze swojej pracy nad "Gladiatorem" i "Loganem”.
Wytłumaczenie wszystkiego
„Wytłumaczenie wszystkiego”, najnowszy film węgierskiego reżysera Gábora Reisza („Sens życia oraz jego brak”, „Najgorsze wiersze świata”), zyskał uznanie publiczności i jury na zeszłorocznym Festiwalu w Wenecji - Nagroda Główna dla Najlepszego Filmu w Konkursie „Horyzonty” oraz na tegorocznych Nowych Horyzontach, gdzie otrzymał Grand Prix Festiwalu.
Przygotowujący się do matury licealista Abel, nie może skupić się na nauce. Jego myśli krążą wokół najlepszej przyjaciółki Janki, którą kocha bez pamięci. Nieodwzajemniająca tego uczucia dziewczyna marzy z kolei o żonatym nauczycielu historii… Skomplikowane życie uczuciowe nastolatków zejdzie na drugi plan, gdy zdawany przez Abla egzamin z historii przerodzi się w ogólnokrajowy skandal…
Za stronę wizualną filmu odpowiada Kristóf Becsey, dla którego jest to trzeci obraz zrealizowany we współpracy z Reiszem.
Przygotowujący się do matury licealista Abel, nie może skupić się na nauce. Jego myśli krążą wokół najlepszej przyjaciółki Janki, którą kocha bez pamięci. Nieodwzajemniająca tego uczucia dziewczyna marzy z kolei o żonatym nauczycielu historii… Skomplikowane życie uczuciowe nastolatków zejdzie na drugi plan, gdy zdawany przez Abla egzamin z historii przerodzi się w ogólnokrajowy skandal…
Za stronę wizualną filmu odpowiada Kristóf Becsey, dla którego jest to trzeci obraz zrealizowany we współpracy z Reiszem.